TENS

TENS – PRZEZSKÓRNA STUMULACJA ELEKTRYCZNA NERWÓW

Standardowa metoda zwalczania bólu, zarówno przewlekłego, jak i ostrego, jest to metoda nieinwazyjna i nie wymaga użycia substancji o działaniu narkotycznym. Metoda TENS jest zatem szczególną odmianą elektrostymulacji; jej zadaniem jest zwalczanie bólu, a nie, jak w przypadku innych metod, pobudzanie mięśni do skurczu lub wprowadzenie do ustroju związków chemicznych (jonoforeza); W TENS wykorzystuje się prądy impulsowe małej częstotliwości.

RODZAJE TENS

• Stymulacja konwencjonalna, wysokoczęstotliwościowa, TENS HF o czasie trwania 100µs-200µs i częstotliwości 100-200 Hz , Wykorzystuje impulsy prostokątne, stymulacja HF powoduje obwodową analgezję (zniesienie progu bólu), nie podlegającą wpływowi układu endorfinowego; Wykorzystywana jest do leczenia zarówno ostrych jak i przewlekłych zespołów bólowych; czas zabiegu 30 – 60 min; natężenie prądu do odczucia przez pacjenta wyraźnego mrowienia lub wibracji bez skurczu mięśnia.
  • Stymulacja akupunkturo podobna, niskoczęstotliwościowa, TENS LF o czasie trwania 150µs - 250µs i częstotliwości 1-4 Hz. analgezja pojawia się po 30-45 min zabiegu. czas zabiegu 30 – 45 min, natężenie prądu na granicy tolerancji czuciowej oraz powodujące widoczne skurcze.
  • Stymulacja uderzeniowa, TENS BURST - Jest odmianą stymulacji niskoczęstotliwościowej, gdyż wykorzystuje 2 serie impulsów na sekundę (2 Hz); na serię impulsów (wiązkę) składa się 7-10 impulsów o czasie trwania 100-200 µs i częstotliwości 70 – 100 Hz. Czas trwania zabiegu 30 -45, natężenie prądu na granicy tolerancji czuciowej oraz powodujące widoczne skurcze mięśni; elektrody ułożone są na punktach motorycznych; stymulacja BURST ma zastosowanie w leczeniu bólu i niedowładów mięśni w przypadkach neuropatii obwodowych np. opadającej stopie, opadającej ręki. Analgezja występuje 20 min po zabiegu.

MECHANIZM DZIAŁANIA

• Hamowanie przewodnictwa informacji bólowych Zmniejsza się ilość sygnałów wysyłanych przez nerwy bólowe do kory mózgowej
  • Uruchamianie produkcji endorfin Endorfiny neurohormony produkowane przez organizm o dzialaniu podobnym do morfiny; łagodzą na wiele godzin czucie bólu i stymulują chore tkanki do regeneracji;
  • Zmniejszenie napięcia mięśni
  • Wzmocnienie i poprawa funkcji mięśni
  • Poprawa ukrwienia w miejscu otoczonym elektrodami (leczenie ran, owrzodzeń, obrzęków)
  • Stymulacja naczynioruchowa (w sporcie wyczynowym w formie rozgrzewki – rozszerzenie naczyń krwionośnych bez wysiłku.
  • Lepsze przenikanie jonów przez błonę komórkową, znaczne przyspieszenie procesów regeneracji oraz usuwanie metabolitów (leczenie stanów zapalnych)

WSKAZANIA

• Leczenie zespołów bólowych
  • Choroby krążenia obwodowego